Terwijl het buiten sneeuwt ben ik samen met een vriendin op zoek naar een vakantie. Even ontsnappen aan de kou en heerlijk genieten van de Caribische zon. Er zijn veel bestemmingen voorbijgekomen. Een korte rondreis Florida, het kleurrijke Curaçao, totdat wij stuitten op een geweldige aanbieding naar Mexico. Een bestemming die hoog op mijn lijstje stond en waar ik zeker nog een keer naartoe ga. Wat heeft dit land veel moois te bieden: op een rij mijn Mexico highlights!

Ontdek meer Mexico

De witte zandstranden van Cancun

We verbleven 9 dagen in het zonnige Cancun. Veel tekort voor zo’n groot land als Mexico. We wisten van tevoren dat we niet alles konden doen, maar we gingen dan ook voornamelijk voor de zon. Genieten van witte zandstranden, helderblauw water en Mexicaans eten. Daar hebben we 9 dagen lang van mogen genieten. In Cancun vind je namelijk de mooiste zandstranden van Mexico!

Zandstrand Cancun

Op naar de Maya’s in Chichén Itzá

Op de derde en vierde dag van onze vakantie hadden wij een huurauto tot onze beschikking. Rijden in Mexico is prima te doen. Let af en toe goed op en zorg dat je voldoende Mexicaanse peso’s op zak hebt voor het geval er iets gebeurt. We vertrokken voor zonsopkomst om stipt 08.00 uur aan te komen bij Chichén Itzá. Het werd ons geadviseerd om vroeg te gaan, want de temperaturen lopen behoorlijk op. Om 08.00 uur ‘s ochtends was het al meer dan 25 graden en er is geen beschutting. Mijn tip: ga vroeg weg én neem genoeg drinken mee.

Chichén Itzá behoort tot de zeven wereldwonderen en is één van de belangrijkste steden van de Maya’s. Iedereen komt voor de piramide van Kukulcán, die te vinden is in het midden van Chichén Itzá. Maar er is nog veel meer! Ruim 2 uur zijn we langs de mooiste piramides gelopen. De tempel met zijn 1000 zuilen en het nonnenklooster vond ik, naast Kukulcán, de mooiste.

piramide van Kukulcán

De piramide van Coba

Een aantal jaar geleden was het nog toegestaan om de piramide van Kukulcán te beklimmen, maar nu helaas niet meer. Toch wilde ik één piramide beklimmen dus reden we verder naar het plaatsje Coba. Hier vind je een paar ruïnes en met de fiets reden we omhoog om daarna de steile piramide van 128 treden te beklimmen. Pas toen ik boven stond merkte ik hoe steil het was en bedacht ik me dat ik ook nog naar beneden moest. Dat was een zorg voor later. Eerst maar genieten van het prachtige uitzicht over het oerwoud. Na een aantal foto’s geschoten te hebben begon ik aan mijn daling. Het was zó steil dat ik er drie dagen spierpijn van had maar het was het zeker waard!

Fiets naar piramide van Coba

Langs de kust naar Tulum

Een andere bekende Mayastad is Tulum. Tulum is gelegen aan de kust, wat de piramides nog mooier maken. Je hebt een prachtig uitzicht over de Caribische Zee. Na alle piramides gezien te hebben kwamen we er al snel achter dat we de verkeerde route gereden hadden. Chichén Itza is toch wel de mooiste Mayastad, dus eigenlijk had daar onze reis moeten eindigen.

Maya ruïnes Caribische kust Tulum

Vanuit Tulum reden we verder naar Akumal Beach. Eén van de bekende stranden van de staat Yucatán. Je kunt hier snorkelen met schildpadden of heerlijk uitrusten op het strand. Wij kozen voor het laatste, omdat we best laat aankwamen bij Akumal Beach. Te laat om ook nog een stop te maken bij één van de cenotes.

Een cenote is een water bevattende grot waar je in kunt zwemmen. Iets wat je zeker moet doen als je in Mexico verblijft. Dit staat dus zeker op mijn lijstje wanneer ik terug ga naar Mexico. Net als de hoofdstad van Yucatán, Merida.

Coco bongo – Cancun

De rest van onze vakantie verbleven wij voornamelijk op het strand. Even bijkleuren en niet denken aan het toen regenachtige Nederland. In de avonden genoten wij van beachparty’s, de shoppingmalls en een bezoek aan één van de bekendste clubs van Cancun: Coco Bongo. Er wordt overal reclame gemaakt om naar deze club te gaan, dus wij gaven ons over. Geen idee wat we moesten verwachten, maar wát een geweldige show hebben wij gezien. Tijdens de drie uur durende show gebeuren er zoveel mooie dingen, continu ben je met de voetjes van de vloer en zing je mee op de leukste hits. Zeker een aanrader!

Coco Bongo Club Mexico

Ik heb slechts een klein gedeelte van Mexico ontdekt, maar des te meer reden om snel terug te gaan. Ook ben ik ontzettend benieuwd naar de geschiedenis achter de Azteken, dus dat wordt binnenkort een rondreis door Mexico plannen!

Zelf het magische Mexico ontdekken?

Ga op de rondreis van je dromen! Laat een ReisXpert een onvergetelijke reis naar Mexico op maat samenstellen. Op slechts Kom langs of maak een afspraak!

Maak een afspraak!

Dit blog is geschreven door Persoonlijke Reisadviseur Manon Prins uit naar aanleiding van haar reis naar Mexico.