FAQ corona-voucher
De SGR heeft in samenwerking met de ANVR en met ondersteuning van Autoriteit Consument & Markt en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de corona-voucher ontwikkeld. Vragen zoals: ‘Wat houdt deze voucher in?’ en ‘Wanneer kom ik in aanmerking
voor deze voucher?’, hebben wij zoveel mogelijk gebundeld op deze pagina..
Waar kan ik mijn corona-voucher verzilveren?
Heb jij een corona-voucher en wil je deze inleveren? Dit kan alleen in het reisbureau bij jou in de buurt. Vergeet trouwens niet een geldig identificatiebewijs mee te nemen, want deze vragen wij bij het inleveren van de corona-voucher aangezien de vouchers op naam staan. Onze Persoonlijke Reisadviseurs zitten voor je klaar om je te helpen, dus je kunt ook meteen een afspraak maken.
Maak hier gemakkelijk een afspraak
Wat is de corona-voucher?
De corona-voucher kun je zien als een tegoedbon voor jou en de reisbranche. Met deze voucher kun je onder andere je geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken, zodat je alsnog op reis kunt gaan.
Waarom is de corona-voucher er?
De wereldwijde impact van het coronavirus raakt de reisbranche diep. Niet alleen voor alle reisaanbieders, maar ook voor jou als klant die misschien niet meer op reis kan. Om de reisbranche een steun in de rug te geven én om jou als klant te helpen
met je reis is de corona-voucher in het leven geroepen. Hierdoor is de financiële klap van het coronavirus minder hard én ben jij als klant verzekerd van je geld. Je kunt met de voucher later een nieuwe reis boeken.
Wat zijn de voordelen van de corona-voucher?
Met de corona-voucher kun jij jouw geannuleerde reis op een later tijdstip voortzetten! Een ander groot voordeel van de voucher is dat wanneer een reisaanbieder die aangesloten is bij SGR onverhoopt in financiële problemen komt, de voucher een dekking
geeft bij het garantiefonds. Aangezien VakantieXperts is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) hoef jij je niet druk te maken om je reissom. Je bent hierdoor verzekerd dat je je reissom niet verliest.
Wanneer krijg ik een corona-voucher?
Heb jij een samengestelde reis geboekt via VakantieXperts met vertrek t/m 18 juni? Dan kom jij in aanmerking voor de corona-voucher. De uitgifte van deze corona-voucher wordt door zowel het ACM als het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Wij nemen hierover – op volgorde van vertrek – contact met jou op.
Als reisbureau, oftewel bemiddelaar, zijn wij afhankelijk van wanneer onze reisaanbieders, als TUI of Corendon, de reis annuleren. Zij sturen de corona-vouchers eerst naar ons, zodat wij deze vervolgens aan jou kunnen overhandigen. Indien je jouw reis wilt omboeken, is dit direct mogelijk. Wij regelen dit graag voor je en regelen meteen de verrekening met de reisaanbieders.
Zo heb je toch nog een reis om naar uit te kijken!
Wanneer kan ik mijn corona-voucher verwachten?
Wij als reisbureau, oftewel bemiddelaar, zijn afhankelijk van verschillende reisaanbieders. Deze reisaanbieders hebben verschillende voorwaarden omtrent de corona-voucher. Deze willen wij zorgvuldig doornemen en beoordelen om voor onze klanten zo gunstig mogelijke voorwaarden te kunnen bieden. Dit kost helaas tijd en wij begrijpen dat je misschien op je voucher zit te wachten. Wij zijn voor je bezig om jou zo snel mogelijk van een voucher te voorzien als je hier recht op hebt en vragen jou om geduld.
Zijn er al corona-vouchers verstuurd?
Ja, het begin is er. Er zijn al meerdere corona-vouchers uitgegeven aan klanten.
Veelgestelde vragen m.b.t. uitgifte van de vouchers;
Wij ontvangen veel vragen die betrekking hebben op de datum 1 juni i.v.m. de voucher uitgifte. Hierbij de status:
1. Verlenging garantieregeling corona-voucher
Het kabinet heeft op 29 mei bekend gemaakt dat ook alle reisvouchers die uitgegeven worden tussen 1 juni en 1 september, gedekt zijn door de SGR. Dit betekent dat middels een reisvoucher de reissom nog steeds gedekt is. Het SGR, ook wel Stichting Garantiefonds Reisgelden, is een garantiefonds dat de reissom aan de klant terugbetaalt mocht de uitvoerende reisorganisatie van de vakantie failliet gaan.
2. Kosteloos annuleren door uitvoerende reisorganisatie
Het bestuur van SGR heeft op 4 augustus 2020 het besluit genomen om ook de SGR-garantie te bieden op vakanties die na 16 maart 2020 zijn geboekt en als gevolg van corona geannuleerd zijn door de uitvoerende reisorganisatie vallen onder de dekking van SGR indien de reisorganisatie SGR deelnemer is. NB. De datum van annulering komt op de voucher te staan, niet de datum van ontvangst van de voucher door de klant.
Hoe lang is de corona-voucher geldig?
De corona-voucher is een jaar geldig vanaf uitgifte. Je hoeft echter niet binnen een jaar op reis te gaan. Je kunt ook binnen dat jaar een reis boeken die wat verder in de toekomst ligt.
Hoe zit het met omboeken en de corona-voucher?
Als het reisadvies naar jouw vakantiebestemming groen, geel of oranje is, kun je tegen de standaardprocedure (en kosten) de reis door ons laten annuleren of omboeken. Wanneer een reisaanbieder, bijvoorbeeld TUI of Corendon, zelf aangeeft de reis te annuleren, dan zal jouw reisadviseur jou hiervan op de hoogte stellen.
Wanneer is omboeken gratis?
Dit is alleen het geval wanneer jouw reisaanbieder of VakantieXperts jouw reis annuleert.
Wil je (jouw reis later dit jaar) zelf omboeken?
Dan zijn de kosten hiervan voor eigen rekening. Zelf annuleren raden wij echter af, omdat jouw reissom dan niet gedekt is door de SGR. In veel gevallen is het verstandig om de ontwikkelingen rondom het coronavirus even af te wachten, zeker als je een reis hebt geboekt die verder in de toekomst plaatsvindt.
Wat kan je het beste doen?
Het beste wat je kunt doen is om je reis af te wachten of de corona-voucher te accepteren. Deze voucher is gedekt door SGR en biedt jou garantie in het geval dat een reisaanbieder failliet gaat. Wanneer je zelf annuleert valt je boeking niet onder deze garantie.
Ik wil geen corona-voucher, kan ik mijn geld terugkrijgen?
Wij begrijpen dat je wellicht voorkeur hebt voor teruggave van je betaalde reissom. Echter bevindt de reisbranche in zo’n uitzonderlijke situatie dat er ook is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing, die voor zowel jou als klant als voor de reisbranche
en onze organisatie uitkomst biedt. Hieronder vind je een paar redenen waarom je juist wel de voucher moet aannemen:
Met de corona-voucher kunnen wij als reisbureau jou blijven helpen met het vinden van de ideale reis . De steun door middel van met de voucher vanuit SGR, ANVR, ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat biedt jou de garantie dat
jij in de toekomst het betaalde bedrag opnieuw kunt gebruiken voor het boeken van een reis.
Ook biedt de voucher je garantie als er sprake is van een faillissement, dan staat SGR garant voor jouw voucher en gaat jouw geld niet verloren. Als je geen voucher accepteert, loop je het risico dat jouw geld in deze situatie verloren gaat. Dit
willen wij ten allen tijde voorkomen!
Kortom, kies je voor het niet accepteren van de corona-voucher, dan loop je dus onnodig hoog risico. Daarnaast heb je niet binnen paar weken de reissom op je bankrekening staan. Volgens de richtlijnen van ACM hoeven reisaanbieders pas na 12 maanden
het geld uit te betalen. Alleen in bijzondere gevallen (o.a. overlijden) wordt dit verkort naar minimaal 6 maanden.
Wij zijn er voor je
We snappen heel goed dat wanneer je een reis gepland hebt er veel vragen naar boven komen. Op de vraag: ‘Hoe het zit met de voucher rondom mijn geplande reis ?’ kun je ons telefonisch benaderen. Wij kunnen dan in detail
verder advies geven over jouw specifieke reis. Neem hiervoor contact op met jouw reisbureau (het telefoonnummer vind je onderaan de pagina) of het Klant Contact Center via:
Telefoon: 088 – 555 4999
Email: info@vx.nl
Chat met ons via Facebook
Heb je nog andere vragen? Of wil je meer zekerheid? Neem dan telefonisch contact op met je eigen reisbureau of via bovenstaande contactgegevens.
**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen.